Bezeichnung als „Terroristische Gruppen“ hilft nicht bei Menschenrechtsverletzungen in Papua

Der Chef der indonesischen Anti – Terrorismusbehörde hat die Möglichkeit angedeutet, bewaffnete Gruppen in Papua als terroristische Gruppen einzustufen. Aus der Erfahrung aus vielen anderen Ländern sieht Amnesty die Gefahr, dass dies nicht zu einer Lösung der Menschenrechtsfragen beitragen wird, die zumeist von Sicherheitskräften ausgehen und dass diese Einstufung als Rechtfertigung für die Einschränkung von Freiheitsrechten dienen könnte.

Bitte lesen Sie hier weiter auf Englisch

‘Terrorist’ designation will not help Papuan people

Responding to Indonesia’s National Counterterrorism Agency (BNPT) chief Insp. Gen. Boy Rafli Amar’s statement about the possibility of designating “armed criminal groups” affiliated with the Free Papua Movement (OPM) as terrorist organizations, Amnesty International Indonesia Executive Director, Usman Hamid said today:“Designating the armed groups affiliated with the Free Papua Movement (OPM) as  terrorist organizations will not do anything to help end the numerous human rights violations and abuses suffered by the Papuan people, many of which are suspected to be at the hands of state security forces.”“We are also concerned that labeling the group as ‘terrorists’ will serve as a further justification for the limitation of Papuans’ freedom of speech and assembly under the 2018 Terrorism Law, which Amnesty International has previously criticized for its potential to undermine human rights.”

“In the first three months of 2021 alone, there have been at least three cases of suspected unlawful killings by security forces, with a total of five victims. The government should focus on investigating these cases and putting an end to unlawful killings and other human rights violations in

26. März 2021